BACK

 

MADAMA BUTTERFLY- Giacomo Puccini - Opera Actual Review, May-June 2002

R.Scotto
J.Carreras
J.Patrick
J.Forst
Orchestra and choir of the San Francisco opera
Conductor: K. Adler
MYTO Records 2MCD 013.248.2CD.ADD.
(1974). 2001 DIVERDI


Renata Scotto has given many examples of her dominion over expressive singing and of fascinating sensibility of phrasing in the title role of Madama Butterfly.

Apart from her studio recordings conducted by Barbirolli (EMI, 1966) and Maazel (CBS, 1978) Scotto, an ideal interpreter of verist repertory, shows many people her vision of the most famous Japanese of the opera.

In this recording, which originates from the 1974/75 seasons of San Francisco opera, her stage talent is combined with incomparable beauty of Pinkerton of the young Carreras, who reconstructs unconscious passion of a "marine".

It goes without saying that the final scene of the first act is a sheer delight, because Carreras introduces his characteristic impetus and devotion, blending with a transfigured Scotto, although a peculiar "vibrato" is present, that harms [her] vocal accuracy, especially in the high register and long phrases.

Carreras displays his virtue without a single fault and posterior errors.

The rest of the performers are logically on a lower level, although none sings out of pitch.

Thus it is professionalism of singers playing minor roles that predominates.

Kurt Adler's reading is detailed and his tempos rapid. Unlike other conductors, he does not lapse into sentimentality.

The sound is very clear, which is hard to achieve with live recordings.

Butterfly is essential for fans of the leading couple.

Opera Actual Review, May-June 2002

English translation from original Spanish Maria Kozlova




TRADUZIONE IN ITALIANO:

MADAMA BUTTERFLY- Giacomo Puccini

R.Scotto
J.Carreras
J.Patrick
J.Forst
Orquestra y Coro de la Opera de San Francisco
Dit: K.Adler
MYTO Records 2MCD 013.248.2CD.ADD.
(1974). 2001 DIVERDI

Renata Scotto ha dato vari campioni del suo dominio del canto espressivo e del fascino del suo fraseggio nel ruolo protagonista di Madama Butterfly.
A parte le sue registrazioni in studio ,dirette da Barbirolli(EMI ,1966) e Maazel (CBS,1978),rispettivamente,la Scotto,ideale interprete del repertorio verista,port in giro per mezzo mondo la sua visione della giapponese pi famosa dellopera.
In questa registrazione,proveniente dalla stagione 1974/75 dellopera di San Francisco,il suo talento scenico si combina idealmente con la bellezza senza pari del Pirnkerton di un giovane Carreras,che ricrea la passione incosciente del marine.
Non si pu che dire che la ultima scena del primo atto pura delizia, e che Carreras porta un tale impeto e lo dispensa in modo cos caratteristico, fondendosi con una Scotto trasfigurata, se pur ben presente quel particolarevibrato che sfigura lo strettamente vocale, specialmente nel registro acuto e nelle fraseggio allungato.
Carreras mostra le sue virt senza nessuno dei difetti e degli errori posteriori.
Il resto deglinterpreti sta logicamente ad un livello inferiore, bench nessuno non armonizzato.
Predomina, per tanto, la correttezza professionale dei comprimari.
Kurt Adler fa una lettura dettagliata e in tempo rapido, senza cadere nel sentimentalismo come tendono altre direzioni (dopera).
(La presa del suono molto nitida),Il tono del suono molto nitido, cosa di cui si deve sempre tener conto nelle riprese dal vivo.
Butterfly indispensabile per i fans della coppia protagonista.

Italian translation from original Spanish Valeria Corneli


ORIGINAL SPANISH ARTICLE:

MADAMA BUTTERFLY- Giacomo Puccini

R.Scotto
J.Carreras
J.Patrick
J.Forst
Orquestra y Coro de la Opera de San Francisco
Dit: K.Adler
MYTO Records 2MCD 013.248.2CD.ADD.
(1974).
2001 DIVERDI


Renata Scotto ha decado varias muestras de su dominio del canto exspresivo y de la fascinacion de su sensibile fraseo en el rol titular de Madama Butterlfy.
Aparte de sus grabaciones de studio,dirigidas por Barbirolli (EMI,1966) y Maazel (CBS,1978) respectivamente,la Scotto,ideal interprete de repertorio verista, pase por medio mundo de la vision de la japonesa mas famosa de la opera.
En este registro, procedente de la temporada 1974/75 de la opera de San Francisco,su talento escnico se combina idealmente con la bellezza sin par del Pinkerton de un joven Carreras,que ricrea la passin incosciente del marine.
Ni que decir tiene que la ultima escena del premier acto es pura delizia, ya que Carreras aporta ese impetu y entrega tan caractersticos, fundiendose con una Scotto transfigurada, si bien est presente ese peculiar vibrato que desmerece lo estrictamente vocal, specialmente en el registro agudo y en frases elongadas.
Carreras luce sus virtudes sin ninguno de los defectos o errores posteriores.
El resto de intrpretes est logicamente a un nivel inferior, aunque ninguno desentona.
Predomina, por tanto, la correccin del officio de los comprimarios.
Kurt Adler hace una lectura detallista y de tiempos rpidos, sin caer en el sentimentalismo al que tienden otras batutas.
La toma de sonido es muy nitida, lo que siempre se ha da tener en cuenta en los registros en vivo.
Butterfly imprescindibile para fans de la pareca protagonista.

REVISTA OPERA ACTUAL- mayo-junio 2002


 

 

Сайт управляется системой uCoz