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Salzburger Volksblatt - Salzburg - performance date April 13, 1976

 

Nothing human was foreign to his nature

 

Giuseppe Verdi's Requiem at the Festival Hall: Applause for a great performance

 

It is the third time Herbert von Karajan puts a great Requiem in his Easter program: this year after Mozart and Brahms' compositions the Requiem of Verdi is on the Festival playbill. It was brilliantly performed on stage Tuesday and will be played again tomorrow, on Ash Wednesday.

 

With this dramatic kind of music one can say the concert hall becomes a real stage, for Verdi considered theater reality, and not appearance. Art meant veracity to him. One cannot quote Verdi's words enough, which he placed over the door of his estate Le Roncole: "I am human. Nothing human is foreign to my nature." One should always remember that Verdi was son of a village shop-keeper (or "Dorfgreiяler", village grocer), and thanks to his talent and diligence, like old textbooks say, made his way in the world; that he soon married and had two childrenЕ Wife and children died: "I will not write a single note, I just can't!" Later he wrote many more notes, thanks God. Operas of genius. And for his late friend poet Manzoni he wrote his Requiem.

 

This music is full of terrible fear and lament, more of this world than of that, of felt and true despair, and also hope a human cannot live without, and submissiveness to fate. The end is no mere melody, it is a word spoken with faith: "Requiem aeternam donaЕ"

 

Karajan makes the passion of human feelings rage through the orchestra; it is amazing how the Berliner Philarmoniker in spite of all "Dies Irae" volume retain the beauty of sound, which is then so comforting in many piano nuances of soloists. The Choir of the Vienna Music Lovers Society under Helmuth Froschauer mastered their task brilliantly. The quartette of famous soloists was not quite homogeneous, yet each of them was impressive: Montserrat Caballй, Fiorenza Cossotto, Josй Carreras, and Josй van Dam. A squad of highest quality stars! And the work, Verdi's Requiem, is worth it.

 

B. Helm

 

Translation © Maria Kozlova

 

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Salzburger Volksblatt, Salzburg, performance date April 13, 1976

Nichts Menschliches war ihm fremd
GIUSEPPE VERDIS ,REQUIEM IM FESTSPIELHAUS APPLAUS F№R EINE GROSSE
AUFF№HRUNG

Zum dritten Male hat Herbert von Karajan ein groяes Requiem in sein
Osterprogramm genommen: nach den Kompositionen von Mozart und Brahms
steht in diesem Jahr das Requiem von Verdi auf dem Festspielplan. Es
ging Dienstag mit Glanz ьber die Bьhne und wird morgen, am Karfreitag,
nochmals aufgefьhrt.

Daя das Konzertpodium zur Bьhne wird, darf man bei so
theatralisch-dramatischer Musik sagen, denn fьr Verdi war das Theater
nicht Schein, sondern Wirklichkeit; Kunst bedeutete ihm Wahrhaftigkeit.
Man kann Verdis Worte, die er ьber der Tьr seines Landgutes in Le
Roncole anbringen lieя, nicht oft genug zitieren: "Ich bin ein Mensch.
Nichts Menschliches ist mir fremd." Man sollte sich auch immer wieder
einmal daran erinnern, daя Verdi der Sohn eines kleinen Landkrдmers
("Dorfgreiя1ers" hierzulande) war und dank Talent und Fleiя, ganz wie's
in den alten Lesebьchern steht, emporkam; daя er bald heiratete und
zwei Kinder hatte... Frau und Kinder starben: "Nie wieder schreibe ich
eine Note, ich kann es nicht! Er hat spдter noch viele Noten
geschrieben, gottlob. Geniale Opernwerke. Und fьr einen verstorbenen
Freund den Dichter Manzoni, das "Requiem".

Es ist Musik der leidenschaftlichen Angst und Klage, mehr dies- denn
jenseitig, Musik der selbsterlebten, wahrhaftigen Verzweiflung. Auch
der Hoffnung, ohne die der Mensch nicht bestehen kann, und der Ergebung
ins Schicksal. Das Ende ist nicht mehr Melodie, sondern das vertrauend
gesprochene Wort: "Requiem aeternam dona..."

Karajan lдяt die Leidenschaft so menschlicher Empfindung durchs
Orchester toben; wunderbar, wie die Berliner Philharmoniker, aufs
дuяerste anqespannt, bei aller "Dies-irae"-Laut-stдrke den Schцnklang
bewahren, der dann in vielen zarten Piano-Nuancen der Solisten so
trцstlich ist. Der Singverein der Wiener Gesellschaft der Musikfreunde,
einstudiert von Helmuth Froschauer, meisterte im ganzen vortrefflich
seine Aufgaben. Das Quartett berьhmter Gesangssolisten erschien nicht
unentwegt homogen, doch jede und jeder fьr sich vermochte zu
begeistern: Montserrat Caballй, Fiorenza Cossotto, Josй Carreras, Josй
van Dam. Ein Star-Aufgebot von hцchster Qualitдt! Das Werk, Verdis
"Requiem", lohnt das Aufgebot.
B. Helm

 

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