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Sьddeutsche Zeitung, Mьnchen, performance date April 13, 1976

 

EASTER FESTIVAL IN SALZBURG

 

The great evening: Verdi's dead mass

 

Requiem under Karajan

 

Verdi's "Messa da Requiem" under Karajan: an experience of technical brilliance and expressiveness. Looking back at the former performances of old monumental dead masses at the Salzburg Festival, one can say Karajan now represents the unique tradition created by Arturo Toscanini, Victor de Sabata and Dmitri Mitropulos. One can also say that he combined in himself the characteristics of each of his great predecessors who conducted Verdi's Requiem: enormous dramatic tension and artistic vividness of both Italians and all-absorbing passion of the Greek.

 

After Karajan releases the crushing blows of "Dies irae", when triplets in the choir recitation become a rhythmical symbol of earthquake opening the graves, and when the wood-wind and trumpets tune up after the falling chromatic sixteenths of the strings, one can hear "weeping and gnashing of teeth" and see the despair of those who fear damnation, like on frescos of the Last Judgment by Luca Signorelli in the cathedral of Orvieto. And probably an even more powerful effect than the terrible vision created by Verdi's dramatic imagination is that of the bass solo "Mors stupebit" interrupted by intermittent "heartbeats" of the strings and the big drum. Who wouldn't this shake to the bottom of the heart?

 

Karajan together with the Berliner Philarmoniker and the Music Lovers society choir of Vienna (great compliments to their leader Helmut Froschauer) not only impresses the listeners with frightful visions inspired by murals of the Italian Campi Santi. He breathes wonderful new life into the Requiem's inner sound image, that of petition and prayer, hope and despair, without terrible phantoms, sensibly models it through the choir, and differentiates it in the accompaniment of the soloists' ensemble (example: cellos in the "Offertorio"). Then the Sanctus fugue rushes by like a waterfall of faith and trust. It is the only piece of pointed authenticity. Karajan puts it up as a thrilling alla breve monument.

 

The performance that will be repeated on Good Friday became the culmination of the Easter Festival also thanks to the soloists' quartette. The four voices one could hear at the Great Festival Hall seemed to be made for this unique combination of high expressiveness and perfect singing standards, of belcanto and spirituality required here. Montserrat Caballe's ethereal soprano, Fiorenza Cossotto's alto sounding like steel (both voices wonderfully blended in octave in Agnus Dei), brilliant, flexible and capable of hushed pianissimo tenor of Jose Carreras (about this young Spaniard we will surely hear again more than once), and the rich profound bass of Jose van Dam.

 

An inappropriate outburst of applause after the final Libera me was at first prevented from spreading, but it gathered strength for a while and broke loose again. After an hour and a half of strained attention one bid farewell of the great Festival evening.

 

K. H. Ruppel

 

English translation © Maria Kozlova

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Sьddeutsche Zeitung, Mьnchen, performance April 13, 1976

 

SALZBURGER OSTERFESTSPIELE

 

Der groяe Abend: Verdis Totenmesse Das Requiem unter Karajan

 

Verdis "Messa da Requiem" unter Karajan:

 

ein Erlebnis groяer Interpretations- und Gestaltungskunst. Denkt man an frьhere Salzburger Festspielauffьhrungen der monumentalsten alter Totenmessen zurьck, so ist Karajan heute der Reprдsentant der einzigartigen Tradition, die dort von Arturo Toscanini, Victor de Sabata und Dimitri Mitropulos geschaffen wurde, und man kann sagen, daя sich in ihm vereinigt, was das Charakteristikum jedes seiner groяen Vorgдnger gewesen ist, wenn sie das Verdi-Requiem dirigierten - die ungeheure Dramatik und bildhafte Anschaulichkeit der beiden Italiener und die verzehrende Inbrunst des Griechen. Wenn Karajan die zermalmenden Schlдge des "Dies irae" losbrechen lдяt, wenn die Triolen in der Chordeklamation (es sind nur zwei Takte) zum rhythmischen Signum des Erdbebens werden, das die Grдber цffnet, und nach den chro-matisch abstьrzenden Streichersechzehnteln die hohen Holzblдser und die Trompeten hineingellen - da hцrt man das "Heulen und Zдhneklappern" und sieht die Verzweiflung der die Verdammnis Fьrchtenden vor sich wie auf den Fresken des "Jьngsten Gerichts" von Luca Signorelli im Dom von Orvieto. Und noch stдrker vielleicht als die grдяliche, mit der ganzen dra-matischen Vorstellungskraft Verdis klanglich aufgepeitschte Vision wirkt danach jene nur von den stockenden "Herzschlдgen" der Streicher und der groяen Trommel durchbrochene Totenstille des Baяsolos "Mors stupebit" - wer wдre davon nicht im Innersten gepackt?

 

So groяartig plastisch Karajan mit den Berli-ner Philharmonikern und dem Singverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien (groяe Reverenz seinem Leiter Helmut Froschauer) die von den Bilderzyklen des "Jьngsten Tages" auf den Wдnden Italienischer Campi Santi inspirierten Schreckensvisionen auf die Zuhцrer hereinstьrzen lдяt, so wunderbar beseelt und innig breitet er die innere, nicht von fьrchterlichen Gesichten aufgewьhlte Klanglandschaft des Requiems aus, die des Bittens und Flehens, des Hoffens und Verzagens, dynamisch aufs sensibelste modelliert im Chorrelief, aufs zarteste differenziert in der Instrumentalbegleitung der Solistenensembles (Beispiel: die Celli im "Offertorio"). Die "Sanctus"-Fuge braust dahin wie eine Sturzflut der Glaubenskraft und Zuversicht - sie ist das einzige Stьck von demonstrativer Faktizitдt in dieser Partitur, und so stellt sie Karajan auch hin, mitreiяend, ein ьberwдltigendes Alla-breve-Monument.

 

Zum Hцhepunkt der Osterfestspiele wurde die Auffьhrung, die am Karfreitag noch einmal wiederholt wird, auch vokal durch das Solistenquartett, das dabei im Groяen Festspielhaus zu hцren war, vier Stimmen, die wie geschaffen schienen fьr die singulдre Verbindung von hцchster Expressivitдt und makelloser Gesangskultur, von Belkanto und Spiritualitдt, die hier verlangt wird: Montserrat Caballйs im ƒtherischen ver-schwebender Sopran, Fiorenza Cossottos edelstahlgleicher Alt (herrlich der Zusammenklang der beiden Stimmen in der Oktova beim "Agnus Dei"), der strahlende, biegsame und eines wahr-haft verhauchenden Pianissimo fдhige Tenor von Josй Carreras (ein junger Spanier, von dem man noch viel hцren wird) und der samtig-pro-funde Baя von Josй van Dam.

 

Dem empfindungslos nach dem letzten "Libera me" lospreschenden Beifall wehrte man vor weiterer Ausbreitung, bis er nach einer Pause der Sammlung um so stьrmischer freien Lauf erhielt. Nach eineinhalbstьndiger pausenloser Hochspannung nahm man Abschied von einem groяen Festspielabend. K. H. RUPPEL

 

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