|
MADAMA BUTTERFLY-
Giacomo Puccini - Opera Actual Review, May-June 2002
R.Scotto
J.Carreras
J.Patrick
J.Forst
Orchestra and choir of the San Francisco opera
Conductor: K. Adler
MYTO Records 2MCD 013.248.2CD.ADD.
(1974). 2001 DIVERDI
Renata Scotto has given many examples of her dominion over expressive
singing and of fascinating sensibility of phrasing in the title role
of Madama Butterfly.
Apart from her studio recordings conducted by Barbirolli (EMI, 1966)
and Maazel (CBS, 1978) Scotto, an ideal interpreter of verist repertory,
shows many people her vision of the most famous Japanese of the opera.
In this recording, which originates from the 1974/75 seasons of San
Francisco opera, her stage talent is combined with incomparable beauty
of Pinkerton of the young Carreras, who reconstructs unconscious passion
of a "marine".
It goes without saying that the final scene of the first act is a sheer
delight, because Carreras introduces his characteristic impetus and
devotion, blending with a transfigured Scotto, although a peculiar "vibrato"
is present, that harms [her] vocal accuracy, especially in the high
register and long phrases.
Carreras displays his virtue without a single fault and posterior errors.
The rest of the performers are logically on a lower level, although
none sings out of pitch.
Thus it is professionalism of singers playing minor roles that predominates.
Kurt Adler's reading is detailed and his tempos rapid. Unlike other
conductors, he does not lapse into sentimentality.
The sound is very clear, which is hard to achieve with live recordings.
Butterfly is essential for fans of the leading couple.
Opera Actual Review, May-June 2002
English translation from original Spanish Maria Kozlova
TRADUZIONE IN ITALIANO:
MADAMA BUTTERFLY- Giacomo Puccini
R.Scotto
J.Carreras
J.Patrick
J.Forst
Orquestra y Coro de la Opera de San Francisco
Dit: K.Adler
MYTO Records 2MCD 013.248.2CD.ADD.
(1974). 2001 DIVERDI
Renata Scotto ha dato vari campioni del suo dominio del canto espressivo
e del fascino del suo fraseggio nel ruolo protagonista di Madama Butterfly.
A parte le sue registrazioni in studio ,dirette da Barbirolli(EMI ,1966)
e Maazel (CBS,1978),rispettivamente,la Scotto,ideale interprete del
repertorio verista,port in giro per mezzo mondo la sua visione della
giapponese pi famosa dellopera.
In questa registrazione,proveniente dalla stagione 1974/75 dellopera
di San Francisco,il suo talento scenico si combina idealmente con la
bellezza senza pari del Pirnkerton di un giovane Carreras,che ricrea
la passione incosciente del marine.
Non si pu che dire che la ultima scena del primo atto pura delizia,
e che Carreras porta un tale impeto e lo dispensa in modo cos caratteristico,
fondendosi con una Scotto trasfigurata, se pur ben presente quel particolarevibrato
che sfigura lo strettamente vocale, specialmente nel registro acuto
e nelle fraseggio allungato.
Carreras mostra le sue virt senza nessuno dei difetti e degli errori
posteriori.
Il resto deglinterpreti sta logicamente ad un livello inferiore, bench
nessuno non armonizzato.
Predomina, per tanto, la correttezza professionale dei comprimari.
Kurt Adler fa una lettura dettagliata e in tempo rapido, senza cadere
nel sentimentalismo come tendono altre direzioni (dopera).
(La presa del suono molto nitida),Il tono del suono molto nitido,
cosa di cui si deve sempre tener conto nelle riprese dal vivo.
Butterfly indispensabile per i fans della coppia protagonista.
Italian translation from original Spanish Valeria Corneli
ORIGINAL SPANISH ARTICLE:
MADAMA BUTTERFLY- Giacomo Puccini
R.Scotto
J.Carreras
J.Patrick
J.Forst
Orquestra y Coro de la Opera de San Francisco
Dit: K.Adler
MYTO Records 2MCD 013.248.2CD.ADD.
(1974). 2001 DIVERDI
Renata Scotto ha decado varias muestras de su dominio del canto exspresivo
y de la fascinacion de su sensibile fraseo en el rol titular de Madama
Butterlfy.
Aparte de sus grabaciones
de studio,dirigidas por Barbirolli (EMI,1966) y Maazel (CBS,1978) respectivamente,la
Scotto,ideal interprete de repertorio verista, pase por medio mundo
de la vision de la japonesa
mas famosa de la opera.
En este registro, procedente de la temporada 1974/75 de la opera de
San Francisco,su talento escnico se combina idealmente con la bellezza
sin par del Pinkerton de un joven Carreras,que ricrea la passin incosciente
del marine.
Ni que decir tiene que la ultima escena del premier acto es pura delizia,
ya que Carreras aporta ese impetu y entrega tan caractersticos, fundiendose
con una Scotto transfigurada, si bien est presente ese peculiar vibrato
que desmerece lo estrictamente vocal, specialmente en el registro agudo
y en frases elongadas.
Carreras luce sus virtudes sin ninguno de los defectos o errores posteriores.
El resto de intrpretes est logicamente a un nivel inferior, aunque
ninguno desentona.
Predomina, por tanto, la correccin del officio de los comprimarios.
Kurt Adler hace una
lectura detallista y de tiempos rpidos, sin caer en el sentimentalismo
al que tienden otras batutas.
La toma de sonido
es muy nitida, lo que siempre se ha da tener en cuenta en los registros
en vivo.
Butterfly imprescindibile
para fans de la pareca protagonista.
REVISTA OPERA ACTUAL- mayo-junio 2002
|
|