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http://www.el-mundo.es/diario/cultura/1136240.html

[Recital] JOSEP CARRERAS
Contrasts of styles and reactions

ALBERT VILARDELL

Performers: Josep Carreras (tenor), Lorenzo Bavaj (piano) and Nuovo
Quartetto Italiano.
Works of Alessandro Scarlatti, Tosti, Albeniz, Puccini,
Denza, Morera, Toldra, Granados, Toselli, Gastaldon, Canti, Addinsell
and Rendine.
Place: Palau de la Musica.
Date: April 24

BARCELONA - Josep Carreras' recital was remarkable for opposite
reactions it produced: the end of the first part marked by a single
call and polite applause, while the second part was followed by seven
encores coming one after another. The results, in my opinion, hardly
differed; it was just two reactions not dependent on the execution. On
the one hand it is usual that singers extend the concert with encores,
on the other hand it was love the public felt for Carreras, who is loved
like an own son. The other thing that attracted attention was that the
tenor's official recital lasted less than one hour.

Carreras had been a great tenor, but the circumstances diminished his
potential. His voice needs time to warm up and take final shape; his
respiration has lost the power necessary for expressive phrases. In
his present condition he needs intellect to negotiate with the [vocal]
instrument, to maintain the timbre which is not always easy. His middle
register retained its characteristic beauty, although the voice sometimes
looses color, especially in extreme notes. This forces him to be more
careful with means, his performance is characterized by effects for
the sake of effects rather than text or style, although he is still able to
communicate his ardent emotions.

The choice of music was also interesting thanks to the sequence and
variety of styles. The two pieces of Scarlatti were performed with
excessive differences in intensity, while the songs of Albeniz were
quite extrovert, and in those of Denza he could maintain the line
despite of affectation in the finals. The second part started with one
song by
Morera and two by Toldra, both lacking certain poetry, followed by
the most successful Toselli's Serenata and Musica Prohibita by
Gastaldon, ending with two compositions by Addinsell and Rendine,
interpreted in an extremely verist way.

During encores, in front of an undemanding part of the audience he
sang Italian songs and as homage to the [native] language Paraules
D'Amor in an excessively operatic manner. Bavaj's accompaniment was
characterized by his proverbial discretion. The Nuovo Quartetto
Italiano accompanied without special relief. Of the four fragments they
played
alone the most interesting was Rigoletto Walzer, Op 44, by Antonio
Canti, and the least interesting Sevillana by Granados.

 

Translation © Maria Kozlova

 

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[Recital] / JOSEP CARRERAS
Contrastes de estilos y reacciones

ALBERT VILARDELL

Intérpretes: Josep Carreras (tenor), Lorenzo Bavaj (piano) y Nuovo
Quartetto Italiano./
Obras de Alessandro Scarlatti, Tosti, Albéniz,
Puccini, Denza, Morera, Toldrà, Granados, Toselli, Gastaldon, Canti,
Addinsell y Rendine./
Escenario: Palau de la Música./ Fecha: 24 de abril.

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BARCELONA.- El recital de Josep Carreras fue extraño por los contrastes
que se produjeron: al final de la primera parte una sola salida con un
aplauso cortés, mientras que al acabar la segunda se produjeron siete
bises, concedidos bastante rápidamente.En mi opinión los resultados no
fueron apenas diferentes y lo que se produjo fueron dos reacciones,
independientes de la actuación, ya que por un lado es patente que se
desea que el cantante alargue la sesión con los bises, mientras que por
otro surge el cariño que el público tiene para Carreras, al que quiere
como a un hijo.Otro elemento que llamaba la atención es la duración del
recital oficial del tenor que duró menos de una hora.

Carreras ha sido un gran tenor, pero las circunstancias han mermado sus
facultades. Su voz necesita un periodo de calentamiento para mejorar su
redondez y su fiato ha perdido fuerza, lo que le obliga a frases más
entrecortadas. Sus condiciones actuales hacen que la inteligencia tenga
que negociar con el instrumento para conseguir mantener el timbre, que
no siempre se consigue. Su registro central mantiene la belleza
característica, aunque a veces pierde color, circunstancia que aumenta
en los registros extremos. Todo ello le obliga a estar más pendiente de
sus medios y que sus interpretaciones busquen más el efecto por el
efecto, que en razón del texto o del estilo, aunque mantiene su
capacidad de comunicar y su fraseo cálido.

Las piezas seleccionadas también llamaban la atención por la secuencia
y los estilos. Las dos piezas de Scarlatti fueron dichas con excesivas
diferencias de intensidad, mientras que las canciones de Albéniz
quedaron demasiado extrovertidas y en las de Denza consiguió mantener
su línea, a pesar de un final efectista. La segunda parte se inició con
una canción de Morera y dos de Toldrà, a las que faltó una cierta
poesía, consiguiendo mejores resultados en la Serenata de Toselli y en
Musica Proibita de Gastaldon, para acabar con dos partituras de
Addinsell y Rendine, a las que dio un carácter excesivamente verista.
En los bises, ante una parte del público incondicional, interpretó
canciones italianas y como homenaje a la lengua Paraules d'amor, en un
estilo demasiado operístico. El acompañamiento pianístico de Bavaj
mantuvo su proverbial discreción, estando acompañado por el Nuovo
Quartetto Italiano sin especial relieve, que interpretó cuatro
fragmentos en solitario, siendo el más interesante el Rigoletto Walzer,
Op 44 de Antonio Canti y, el menos, la Sevillana de Granados.


 

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