BACK

 

 

El Periodico - 26/04/2002


Josep Carreras, a recital that fell short of expectations

Interpreter: Josep Carreras
Day: 24 April 2002
Place: Palau de la Musica

Josep Carreras' last recital in the framework of the Palau 100 cycle
stimulated natural expectations. The appearance of the Barcelonian
tenor on the stage received a warm ovation, although the simple reading
of the program would dispel the illusion: nothing of opera, the sole
notes of Puccini and Verdi were going to be played by the Nuovo
Quartetto Italiano.

Josep Carreras

Carreras, accompanied by the pianist Lorenzo Bavai, sang two pieces of
Alessandro Scarlatti, one of Enric Morera, two of Eduard Toldra, and
with the piano and quartette he sang three themes of Albeniz, two of
Luigi Denza, and of Enrico Toselli, Stanislao Gastaldon, Adinsell and
Furio Rendine one theme each. It was clear: salon music without
ambitions.

On the other side let us put the examples of salon music in the Italian
tradition, romances and melodies written under the influence of folk art.
All of these represent the Central European lied, they are
undoubtedly very limited to the [national] culture and appealing to the
intellect, but are meant for vocal generosity more intrinsic in the great
Latin [Romance] tradition.

Carreras was a shadow of the great tenor we all loved. His voice is
now toneless, and his characteristic vocal generosity appeared only
in the final phrase of each melody, accompanied by an energetic gesture
of his left hand each time he finished singing. The reality was that
Josep Carreras would sing two or three pieces and leave the scene to make
way for the Italian quartette, which, apart from its usual repertory,
played Granados' Spanish dance, and it looked like they saw the music
for the first time.

The concert left an impression of general tedium; even bravos and
applause after each song could not make it disappear. Three encores,
first facing the gallery, one played by the organ of the Palau, and the
last one, Paraules d'Amor, did not warm up the atmosphere either.

LUIS POLANCO

 

Translation © Maria Kozlova

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

MЪSICA
JOSEP CARRERAS, un recital que no cumpliу las expectativas

INTЙRPRETE Josep Carreras
DНA 24 de abril del 2002
LOCAL Palau de la Mъsica

El ъltimo recital de Josep Carreras, enmarcado dentro del ciclo Palau
100, despertу las lуgicas expectativas y el tenor barcelonйs fue
recibido al salir a escena con una cбlida ovaciуn, aunque la simple
lectura del programa elegido no dejaba excesivo margen a la ilusiуn:
nada de уpera, puesto que las ъnicas notas de Puccini y Verdi iban a
ser interpretadas por el Nuovo Quartetto Italiano.

  Josep Carreras.

Carreras, acompaсado del pianista Lorenzo Bavaj, cantу dos piezas de
Alessandro Scarlatti, una de Enric Morera, dos de Eduard Toldrа, y con
piano y cuarteto cantу tres temas de Albйniz, dos temas de Luigi Denza
y uno de Enrico Teselli, Stanislao Gastaldon, Adinsell y Furio Rendine.
Estaba claro: mъsica de salуn sin ambiciones.

En otro orden de cosas situaremos los siguientes ejemplos de mъsica de
salуn en la tradiciуn italiana, romanzas y melodнas de remota
inspiraciуn popular. Todas estas ofertas representan un sucedбneo del
lied centroeuropeo, sin duda mucho mбs limitado cultural e
intelectualmente hablando, pero pensados para una generosidad vocal mбs
acorde con la gran tradiciуn latina.

Carreras fue una sombra del gran tenor que todos queremos. Su voz es
hoy mбs grave y la generosidad vocal, garantнa de la casa siempre, sуlo
apareciу en esta ocasiуn en la ъltima frase de cada melodнa, acompaсada
con el gesto de mando de su brazo izquierdo que cortaba y ponнa el
punto de rotundidad a lo que acababa de interpretar. La verdad es que
Josep Carreras cantaba dos o tres piezas y salнa del escenario, para
dar paso en esos precisos momentos al cuarteto italiano que, aparte su
repertorio, ejecutaron una Danza espaсola de Granados que parecнa
lectura a primera vista.

El concierto transcurriу bajo la impresiуn de tedio generalizado que
los bravos y aplausos a cada final del tenor no llegaban a borrar. Tres
propinas, la primera de cara a la galerнa, la del уrgano del Palau y la
ъltima, Paraules d'amor , de Serrat, tampoco caldearon el ambiente.

LUIS POLANCO



 

Сайт управляется системой uCoz